Pardus Yeniden mi? Yeni Pardus mu?

Merhaba,

Son yazım bana müsadeydi orada da belirttiğim gibi ozgurlukicin.org daki yöneticilik görevimi bırakmış ancak 23-24 Mart da yapılan Pardus’un yarını çalıştayında kurulmasına karar verilen danışma kuruluna seçildiğimi ve bu görevime devam edeceğimi pardus’a başka alanlarda katkıda bulunacağımı söylemiştim. Hâlâ da aynı fikirdeyim.

Bir süredir ne forumlarda ne #pardus kanalında nede burada varlık gösteremiyordum. Bunun çeşitli kişisel nedenleri vardı bu nedneler hâlâ devam etsede bu gün birşeyler yazmam gerektiğini düşünüp bilgisayar karşısına oturdum.

Pardus #Anka

Bildiğiniz gibi Ocak ayında Pardus’un son bireysel sürümü olan Pardus 2011’in sürüm sonuna gelindiği ve artık geliştirilmeyeceği , paket deposunun güncellenmeyeceği açıklanmıştı. Bu andan sonra pek çok kişi Pardus’u kaldırıp alternetif dağıtımlara yöneldiler. Bir kısmımızsa olanlara inanmak istemediği için inatla pardus kullanmaya devam ettiler Pardususer.de parduslife ve pardus-linux.org toplulukları tarafından kontrol edilen paket depoları sayesinde pardusdan vazgeçmeyenler günümüze kadar bazı paketleri bu depolardan güncelleyerek geldiler.

Yine Ocak ayında yanlış Hatırlamıyorsam Erdinç Gültekin (pantera) Anka’yı ilk dillendiren kişi oldu Pardus’un topluluk tarafından devam ettirilmesi için bir örgütlenmeye gidildi (Facebook pisiçiftliği grubu). Resmi deponun bir kopyası svn.pardus-linux.org/pardus/2012  adresine alınarak paket güncellemesine başlandı. Bu dönemin en çok çalışanlarından biriside sevgili Hamit Giray Nart adını anmamak olmaz.

#Anka Pardus 2012 nin ortaya çıkarak Pardus’un devam edeceğine olan inancı diri tutmak amacıyla konulan bir bakıma Pardus 2012 sürümünün prealpha sürümüydü. Şu anda #Anka sadece paket güncelleme çalışması olarak bilinse de aslında katkı verenleri sayesinde Pardus’a yeni özellikler kazandırmayıda hedefliyor Bu ay içerisinde iso çıkarılması planlanıyor.

Her ne kadar #Anka çalışmasında başı çeken PKD ve PLO bu çalışmaları Pardus’un TÜBİTAK tarafından yeniden geliştirilmeye başlanmasına kadar geçen ara dönemde kullanıcılarına güncel paket desteği vermek ve topluluk destekli devam ettirileceği planlanan çalışmaların alt yapısını oluşturmak olarak görselerde benim kişisel görüşüm #Anka nın Pardus tabanlı bir dağıtım olarak yoluna devam etmesinin daha yerinde bir karar olacağı yönünde.Çünkü…

Pardus Yeniden mi?

Özgür yazılımların geliştirilmesi konusunda ahkam kesecek konumda olmasam da en azından bir özgür yazılımın herkese açık bir alanda geliştirilmesi gerektiğini biliyorum yanlışsamda öyle olması gerektiğine inanıyorum. Bundan önceki yönetimin (Erkan Tekman ve ekibi) Başta Necdet hocanın eleştirileri olmak üzere pek çok kişiyi memnun etmesede biraz olsun özgür yazılım felsefesine uygun olarak hareket etmeye çalıştıklarına inanıyorum. Şimdi nasıl derseniz ? Bilmiyorum. Çünkü şimdiki karar vericilerle çalıştay dışında doğrudan bir iletişimim olmadı. Bildiğim kadarıyla projede tek bir geliştirici bile kalmadı. yaşanan gelişmeleride herkes gibi yurdum medyasının algısının gazabına uğramış başlıklarla takip etmeye çalışıyorum ki bunu “Pardus’u herkes kullanacak” başlıklı bir haberde yapmak çok zor. Sanki şimdiye kadar sadece bir grup elitistin kullanmasına izin veriliyormuşta artık herkes kullanabilecekmiş havası verilen bu başlık neden atılır hangi kafanın ürünüdür ya da neyin kafasıdır anlayamıyorum.

Yapılan açıklamalardan anladığım kadarıyla;

  • Bazı konularda ciddi kararlar zaten verilmiş ve uzun zamandır yapılan hazırlıklar neticesinde Pardus’un tüm testleri geçtiği ve  620 bin etkileşimli tahtada sadece Pardus kullanılacak denilebiliyor.
  • 1-2 ay içinde Pardus’un yeni bir sürümünün çıkarılacağı söyleniyor.
  • Mart ayındaki çalıştayda kurulmasına karar verilen “Danışma  Kurulu” yakın bir zamanda toplanacak deniliyor.

Yeni Pardus mu?

Önümüzdeki günlerde toplanacağı açıklanan danışma kurulunda Önemli kararların alınacağına inanıyorum. ancak bu kararların pek çoğununda az önce bahsettiğim gibi Yurdumun bürokratik geleneğinden gelen bir şekilde kapalı kapılar ardında zaten uzun zaman önce alınmış ve uygulamaya konulması için önümüze sunulan seçenekler içinden çıkacağını düşünüyorum. Ve bu kararlar bize Önceliklerimizi sorgulatacak Özgür yazılım sevgisi mi ? Pardus sevgisi mi? dedirtecek türden olabilir. Bu nedenle şimdiden ne istediğimizi ortaya koymalıyız ki Danışma kuruluna hazırlıklı gidebilelim .

Danışma Kurulunun üyelerinden birisi olarak çağrılacağımı umduğum toplantıda bana yardımcı olmanızı rica ediyorum. 3 temel konuda fikirlerinize ihtiyacım var.

1- Pardus’da nelerin olmasını istiyorsunuz?

2- Pardus’da nelerin olmamasını istiyorsunuz?

3- Pardus’un devam etmesi için hangi Pardus teknolojilerinden vazgeçilebilir.

Lütfen fikirlerinizi bu yazıya yorum olarak ekleyin ya da sezaiyeniay@ozgurlukicin.com adresine yollayın.

Birkaç aylık sessizliğimi hoş görün  fikirlerinizi bekliyorum. Sevgiler…

Pardus Yeniden mi? Yeni Pardus mu? için 13 cevap

  1. waroi diyor ki:

    1. Pardus’ta özgürlüğün olmasını istiyorum.
    2. Siyasi sorunların veya çıkarların Pardus’u etkilememesini istiyorum.
    3. Bence şimdilik ÇOMAK’dan vazgeçilebilir şimdilik KDE yeterli zaten Pardus en iyi KDE dağıtımı hala bence (yada alıştık ve bizim işletim sistemimiz olduğu için öyle geliyor). şimdilik fazla kasmaya gerek yok KDE ile devam edilebilir ilerde belki yeniden düşünülür ÇOMAK. Bundan fazla fedakarlık olmasa iyi olur valla, Dağıtımın çokta bozulması hoş olmaz bence.

    Bunlar da beni benim fikirlerim, iyi yada kötü :) inşallah Pardus hep devam eder :)

  2. kuftikufti diyor ki:

    2009 yada 2010 senesinde Pardus kullanıcıları grubuna bir amil atmışıtım. Link verecektim ama bulamadım. Neyse hocam sen biliyorsun ne sitediğimi. :D

  3. Ali E.İMREK diyor ki:

    Şu anda istediğim tek şey açıklık, bir çalıştay ve bir basın toplantısının ardından hala projenin nasıl bir yapıyla sürdürüleceği ve geliştirmenin kimlerce nasıl yapılacağı konusunda net bir şey öğrenemedik, yol haritası diye bir sürü dayanaksız vaat dinledik. Özgür yazılım ortamında bir svn deposunu, bir iki satır kodu, bir sürümleme br teknoloji projeksiyonunu görene kadar kimse kimseyi ciddiye almaz, şu anda ANKA için çalışan arkadaşları Tübitak’tan daha çok ciddiye alıyorum ama ANKA ölü bir dağıtımın zombisi maalesef.

    Tübitak’ın ama kendi imkanlarıyla ama özel sektörden hizmet satın alarak bir şekilde kamu kurumları hedefinin üzerine gitmesi ve Kurumsal sürüm üzerinde çalışmasını istiyorum. Herkes tarafından kullanılacak halka açılacak gibi hedefleri gereksiz buluyorum. Pardus yıllardır kamu için hazırdı ama kamu Pardus’u hiç tercih etmedi, sorun burada zaten, hükümet bu işi kamu idarecilerinin tercihine bırakmaya devam ettikçe Dünyanın en iyi dağıtımı da yapılsa kullanılmayacak, önce bunun üzerine gitmek, Pardus ve özgür yazılım kullanımının kanun ve yönetmeliklerle teşvik edilmesi lazım. 6 Yıllık Pardus tecrübesi bizlere bunu öğretti, umarım yeni yöneticiler de bu dersi görür.

  4. enki diyor ki:

    Zombi nitelendirmesi dilek olmasa gerek. Öyle umuyorum. Pardusun geçmiş yönetiminin yapmadığı kazmalık kalmadı. Ve buna hep beraber karşı koyduk eleştirdik. Şimdi yenibir yönetim var. Yapacakları her türlü kazmalığa aynı şekilde direnileceğinin bilinmesini isterim. Ayrıca pardusu yaşatmak için konuşmanın dışında birşeyler yaptığınızı da görmek isterim.

    Herkes yazsın kafasına Pardus projesi devam edecek!!! Öyle yada böyle. Eskiler ölsün diye yeniler fork olsun diye çalışsa da nafile. Pardus ne söz verildi ise,ne söz verdi isek aynen öyle devam edecek. En azından bireysel sürüm için. bireysel sürüm forklamadan bu işi yaparken kamusal sürüm nasıl forklayacak şaşarım.

    İyi akşamlar.

  5. savaş diyor ki:

    attığım maili burayada ekliyorum. benim ifade edemediğim bazı şeyleri daha iyi anlatacak arkadaşlar olabilir

    çeşitli masaüstü ortamlarına yönelik kurulum tercihleri iyi olacaktır.
    çomak bu işin nasıl başarılabileceğini göstermişti devam ettirilmesini
    diliyorum.

    ne olursa olsun pardusu pardus yapan seçeneklerden vazgeçilmemeli,
    pisiden, çomardan, ve geçmiş yöneticisinden. ubuntunun veya debianın
    bir klonunu yapmanın adı bence pardus olamaz. hem bence hangi paket
    sistemi kullanılırsa kullanılsın bunun pardusa uyarlanması gerekecektir
    bunun için harcanak emekle yerine ayın emekle daha iyi bir pisi
    geliştirilebilir. ama pisi çoklu depo desteği gibi özellikler kazandırılarak
    ve geliştiriciler tarafından daha ayrıntılı bir paket yapım rehberi
    hazırlanarak paket yapan kişilere rehberlik edilmesi uygun olur.

    bir de bir öğretmen olarak belirtmeliyim ki çocukların kullanacağı akıllı
    tahtalarda ve tabletlerde kde4 daha iyi bir görsellik sağlayacaktır.
    kurumsal sürüm çocukları cezbedecek yeterlilikte değil. görsellik önemli
    gnome 3ün şu anki durumu hoşuma gitmiyor xfcenin iyi bir makyaşlanmış
    hali nasıl olur bilemiycem bence kde4 en iyi seçenek gibi duruyor

    ha bir de unutmadan artık daha önceden başarılan Türkçe dilbilgisi desteğinin tekrar sistem genelinde sağlanması. firefoxda yazdığım her şey kırmızı işaretle gösteriliyor.

  6. Süleyman diyor ki:

    Ben yazılımdan anlamayan sadece bireysel kullanıcıyım. Pardus’u severek kullandım bu zamana kadar hala da severek kullanıyorum 2011 sürümünü. Ama yazıda da denildiği gibi Anka’nın Pardus sürümü olarak devam etme değilde hiç bir bürokrasiye takılmayacak tamamen gönüllü geliştiricilerden oluşan Pardus tabanlı ayrı bir işletim sitemi olması daha iyi olur diye düşünüyorum. Hazır adı da ortaya çıkmış.Anka güzel isim olur. (Tabi ki destek olmayınca çok zor olabilir o kısımlarını bilmiyorum). Bu yorumumla cahilliğimi de ortaya koymuş olabilirim. Kusura bakmayın.

  7. Rıza Aksoy diyor ki:

    Pardus akıllı tahtalarda Win7 ile beraber kurulu geliyor, insanlar alışkanlıklarından kolay vazgeçemeyip yine Windows’a yöneleceklerine göre bu durumda pek ümit vermiyor bana göre açıkçası

  8. tulliana diyor ki:

    pardusun tüm özgün araçları korunarak devam edilmeli ve hatta gerekirse pardusa özgü masaüstü bile geliştirilmeli. Yeni bir masaüstü de oldukça dikkat çekecek, ilgi toplayacaktır.

  9. masumca diyor ki:

    Pardus eğer kde ile yoluna devam edekse durdurulması en mantıklı.Gnome ile yola devam edilmesi gerekir

  10. Tayyip diyor ki:

    Kde,xce,e17,lxde’nin yanında Pardusun kendine has ubuntunun ki gibi aşırı derecede sade olmayacak, ilgi çekecek,bir kaç yenilikle beraber gelecek,pardusla daha uyumlu çalışacak, hızlı,albenili,özelleştirilebilir bir masaüstü ortamı…. En azından Anka çıktıktan sonra güüncellem olarak gelse. gerçi bu iş kolay değil, en azından umarım ankadan sonra çıkacak ve bizim desteğimizle sürekli devam edecek olan bu projede, derhal düşünülüp, dosdoğru kullanıcının istediği şekilde bir masaüstü ortamı yapılabilir. Örneğin masaüstü ortamının da modları olabilir; nasıl win7 starter, win7 home basic, win7 ultimate vs. varsa onun gibi sadeliği seven kullanıcılar için ayrı, özelleştirmeyi seven kullanıclar için ayrı daha farklı şeyler de olabilir aklıma bunlar geldi. Hem böyece ne kde, ne xfce, ne gnome flan kullanmayız pardus kendi tarzında her kullanıcıya hitap edebilir.

  11. ismail diyor ki:

    ses dosyalarını arka planda çalarken kontrol edebilecek kısayollar — ileri sarma, geri sarma, duraklatma v.s — yok bu eklense iyi olur. ben ses kaydını yazıya geçiriyorum çok zor oluyor. ya da metin dosyalarına bu ses programı eklense.
    Birde başlangıçta kurtarma konsolunu çalıştırırken klavye seçimi sormaksızın, Q klavye ile başlıyor. f klavye ile kullanamadım. Teşekkürler…

    • Tayyip diyor ki:

      İsmail kardeş ayarlardan f klavye yapınca olmuyor mu? Sistem ayarları > Girdi aygıtları > Klavye > Düzenler > Düzenleri yapılandır > Düzen ekle > Dil sınırlama seçimi: Türkçe > Değişken: Q Klavye > Etiket: tr-Q / siz değişkeni en alttaki seçenek olan f yapacaksınız.

  12. Tayyip diyor ki:

    Yanlışş yazmışım dili değiştirmeyin, herhangi bir dil seçeneği kalsın, değişkenide f seçin.

Bir Cevap Yazın

Takip Et

Her yeni yazı için posta kutunuza gönderim alın.

Diğer 173 takipçiye katılın

