Pardus #Anka Çalışmasına Destek

Yayınlandı: 05/07/2012 / ozgurlukicin, Pardus

Yazılarımı Pardus’a aşina olanlar okuduğu için ayrıntıya girmeden, kısaca içinde bulunduğumuz durumu tarif etmeye çalışacağım;

2003 Yılından buyana TÜBİTAK tarafından geliştirilen Pardus GNU/Linux dağıtımı yeni proje yönetiminin tek taraflı aldığı ve uygulamaya başladığı ancak Pardus hakkında stratejik kararları vereceği söylenen Pardus Danışma Kurulunda kabul edilmeyen bir karar neticesinde bir Debian tabanlı bir dağıtım haline geldi. Kavram kargaşası olamaması için buna “Yeni Pardus” diyelim. Elimizde zaten bir tanede Pardus vardı ki onada “Eski Pardus” dersek  Ortaya iki adet Pardus çıkmış oldu.

Bu gelişmelere paralel olarak birde Pardus #Anka adı verilen ve topluluk tarafından yürütülen bir çalışma var. Bu çalışma “Eski Pardus”u devam ettirmeyi ve geliştirmeyi hedefliyor. Bu haliyle Eski Pardus’u yani pisi , çomar, yalı, kaptan , müdür gibi teknolojileri barındıran Pardus’u kullanan ve kullanmakta ısrar edenlerin yönelebileceği bir çalışma durumunda #Anka.

Herkesin aklında şu soru var Peki arkadaş nedir bu anka ? Bir çatal mı? yoksa Pardus 2012 mi ? Eğer TÜBİTAK kararında ısrar eder ve Yeni Pardus da diretirse Anka doğal olarak bir Pardus Çatal’ı değil Orjinal pardus’un ardılı olur çünkü onun mirasına sahip çıkmıştır. Yok eğer TÜBİTAK kararından döner ve Eski Pardus’u devam ettireceğini söylerse o haldede Anka çalışmasına ancak sponsor olabilir.

Çünkü ; Bu gün PKD Başkanı Nihad Karslı’nın yaptığı açıklamadan Pardus #Anka’nın geleceğine yönelik önemli görüşmeler yapıldığını öğreniyoruz. Yazıdan da anlaşılacağı gibi artık Anka çalışmasının sponsorları olacak , geliştirme konusunda  google modeli çalışmalar yapılacak , Eski Pardus’un eksikleri bu çalışmalarla giderilmeye çalışılırken aynı zamanda yeni teknolojilerde eklenmeye çalışılacak. Tüm bunlar özgür yazılım felsefesine uygun olarak gerçekleşirken yine gücünü topluluktan alacak. Evet bu çalışmayı daha güçlü yapacak olanlar bizleriz , hepimiz elimizden ne geliyorsa şimdiye kadar yaptığımız gibi bundan sonrada yapmaya devam edersek biliyoruz ki Pardus kendini geliştirerek hakettiği yere gelecek ve belki yaşanmasın dediğimiz yol kazaları bir daha olmayacak .

 

Şimdi Topluluk olarak bizlerin önemli bir karar vermesi gerekiyor. aylardır forumlarda ve e-posta listelerinde Pardus’u konuştuk,yazdık , kızdık , üzüldük, ne yapabiliriz dedik. İşte birşeyler yapabileceğimiz zaman şimdi geldi. Artık omuz vermek gerek kimimiz görseller hazırlayarak, kimimiz kod yazarak , kimimiz pisi paket yaparak , kimimiz test ederek eğer bunların hiçbirini yapamıyorsak da #Anka çalışmasını maddi destek verebiliriz.

Bir kaç gündür PKD başkanı Nihad Karslı ile konuşuyorum bundan birkaç ay öncede benzer bir teklifle gitmiştim ancak kabul görmemişti bu sefer ikna edebildim ve PKD hesap numarasını aldım. Yarın ilk işim PKD ye bağış yaparak #Anka çalışmasına destek olmak. sizlerde böyle düşünüyorsanız aşağıda yazan posta çeki hesabına*  bağışta bulunabilirsiniz.  Artık konuşma değil destek verme zamanı.

 

* Pardus Kullanıcıları Derneği    Yenişehir Mithatpaşa Postanesi    Hesap No: 09489626

yorum
  1. yasin Aydin dedi ki:

    Ben ocak ayından beri gelişmeleri ile ilk kurulduğundan beri Pardus Anka’yı – Nihad Karslı’nın açıklamalarını ve Pisi Çiftliğini takip ediyorum ve kesinlikle çalışmaları samimi, açık, şeffaf bulmuyorum. PKD nin de Pardus Anka projesinin de Nihad Karslı’nın egosunu doyurma çalışmaları olarak görmekteyim.

    Böyle düşünmek için de haklı sebeplerim olduğunu düşünüyorum:
    – Pisi çiftliğinin en başta kuruluş amacı Pardus’u çalıştay sonrasında ne yapacağımızla ilgili fikir üretmekti. Fakat kısa sürede Nihad Karslı (ve sonradan kendisine katılacak arkadaşları) ana yorumcu olarak sahiplendi bu ortak forumu.
    – Bir çok konuda yabancı geliştiriciler, çevirilere sırt çevirildi, hakarete varan sözler sarf edildi.
    – Keza sadece yabancılar değil, bu aynı şahıslar geliştirici olmadığı halde (çoğunlukla avukatlar) geliştirici adaylarını ve bazı geliştiricileri, bu yeni Pardus’a destek vermemekle suçladılar.
    – Anka diye bir çalışma var dediler ama Nihad Karslı başta olmak üzere, bu çalışmayla ilgili bilgi almak haftalar, aylar sürdü ve her seferinde zorla ve yetersiz miktarda, azıcık bilgi alınabildi.
    – Kendileri sürekli vaadler ve çok yüksek işler yapacaklarını söylediler.
    – Hatta genel olarak neredeyse hiç şeffaf çalışılmadı.
    – Ellerindeki en büyük güç, Hamit Giray Nart’ın Anka deposunu yansılaması ve onun üzerine kurulan fikirlerle ilgiliydi.
    – Nitekim bu kişiler (geliştirici olanlar değil, kendilerini open-source bir projenin yöneticisi olarak atayanlardan bahsediyorum) gerek Pisi Çiftliğinde, gerek de Pardus listelerinde hakaretlere varan yazışmalarda bulunmuşlardır, bunların da kayıtları mevcuttur sanıyorum.

    Not: Nihad Karslı’yla kişisel olarak tanımadım, herhangi bir münasebetim ve yorumum da yok kendisiyle ilgili. Ben sadece Pisi Çiftliğinde olanlarla ilgili yaşadıklarımı ve düşündüklerimi aktarıyorum.

    Sonuç olarak ben kesinlikle bu Anka projesine, özellikle böyle anti-şeffaf çalışan bir projeye 1 kuruş bile bağış yapmak istemiyorum. Pardus’u ilk zamanlarından beri en çok eleştirdiğim yönü, topluluğa kendilerini yeterince açamamış olmasıydı, Anka projesi de bundan daha iyi bir davranış sergilemiyor zaten.

    Saygılar.

  2. enki dedi ki:

    “PKD nin de Pardus Anka projesinin de Nihad Karslı’nın egosunu doyurma çalışmaları olarak görmekteyim.”

    Ayıp demiyorum yedi sene egosu tatmin olmayan bir Nihad Karslı var , ve pisi ciftliğinde sesini çıkarmayan tanımayan birisi var ve burada bu yorumu yapıyor. Kendi kötülükleriniz sizi boğar bir an önce kurtulun bu fesat düşüncelerden. Ve Pardus için birşey yapın.

    • yasin Aydin dedi ki:

      Hocam pisi çiftliğinde fazlasıyla sesimi çıkardım zatenhaftalarca, ama Pisi Çiftliği Nihad Karslı’nın kendi fikirlerinin kalesi olduğunu gördükten sonra pes ettim haliyle.

      • enki dedi ki:

        Senin fikirlerin vardı da ifade mi edemedin. Yoksa sildiler mi ? Birileri elini taşın altına koymuyor konuşmuyor da NK bunu yapınca mı Egoist oluyor. Ne yaptın da pes ettin anlamadım. Ne yaptın ? Bugün pardus için ne yaptın ? Bana göre senin şu yaptıgın eğer birileri görevlendirmedi ise terbiyesizlik. İnsanları kandırmak. Yoksa enki de çeker gider. Bence gitmeli de sen pardus için birşeyler yapmalısın.

      • yasin Aydin dedi ki:

        Egoistlik başka bir şey, ego tatmini başka. Benim fikirlerim vardı. Ayrıca sorularım vardı, o dönemde bir çok (özellikle yabancı çevirmen, geliştirici ve topluluk üye/temsilcileri) ile konuşuyordum ve aynı soruları onlar soruyordu. NK çok uzun bir süre Anka projesinden bitmiş ve Pardus’u kurtaracak bir proje diye bahsetti, herkesin sorularına geçiştirmek üzere “çalışıyoruz, bitti bitecek, biz süperiz” tarzı cevaplar verdi, “o biz kim, tam olarak kim yapıyor ve ne yapılıyor, biz nasıl katılabiliriz” gibi soruları tamamen geçiştirdi. Eğer kendisi silmediyse, Pisi çiftliğinde 1-2 ay öncesine kadar tüm yazışmaları görebilirsiniz.

        “Birileri görevlendirmedi ise” kısmını anlayamadım.
        Ama benim burada yaptığımın (insanları seviyesiz yargılamak dışında) terbiyesizlik olarak görmüyorum; benim somut olarak anlatmaya çalıştığım konu, Pisi Çiftliğinde ve kendi mail listelerindeki son mesajlarında NK’nın tutumu ve tavrı ve bunun sonucunda Anka’yı baltalamasıdır. Son 1-2 aydır açıkçası takip etmiyorum artık, Pardus’tan tamamen umudumu kestim.

        İnsanları kandırmak kısmını da anlayamadım, bunu da açıklayabilir misiniz?

        Ben Pardus için isimsiz bir sürü şey yaptım. Çoğu 1. dereceden özel veya iş arkadaşım olan yüzlerce kişiye (özellikle 2007-2009 dönemi) bilfiil kurdum, yayılmasını sağladım, destek verdim, projeyle doğrudan veya dolaylı alakalı şeylerde sayısız çeviri yaptım, imkan dahilinde katılabildiğim birkaç Pardus toplantılarında düşüncelerimi, iyileştirilmesi gereken yönleri önerilerimle birlikte söyledim.. Şu an aklıma gelenler bunlar, yani hiçbir şey yapmadım denemeyeceği gibi, çok şey yapmış sayılmamış olabilirim.

        Bir de FreePardus google grubunu kurup, yerli ve yabancı Pardus geliştiricilerini bir araya toplamak, gerekirse aylarca biz de bir distroyu bir araya getirmeyi öğrenerek Anka deposunu stabil hale getirmek, amaç olarak da Tübitak-Ulakbim gibi projeyi kontrol edecek devlet tarzı tüm yönetimlerden uzak ve tamamen özgür bir “fork”unu yapmak, bunu nasıl yapacağımızı birkaç kişiyle haftalarca konuşmak, bu konuda Alp Öztarhan dahil bir çok kişiyle fikir alışverişi yapmak, yabancı dağıtımların yönetim ve topluluk modellerini inceleyerek olabildiğince merkezden bağımsız, redundancy (Türkçesi aklıma gelmedi) ye sahip ve katılımcılığı destekleyen bir model oluşturmaya çalışmak gibi bir sürü şey de yaptım.. Fakat en son NK’nın “Anka stabil hale getirilince aslında gayrıresmi 2011.2 olarak yayınlanacak ve bu kadar çalışma da yine paşa paşa aynen Ulakbim’e geri verilecek” diyince, Pardus’la ilgili tüm çalışmalarımı kestim.

        Özgür yazılım ve linux ile ilgili küçük başka çalışmalarım da oldu ve ilerde çok daha fazlasını yapmayı planlamaktayım (yakın gelecekle ilgili somut planlarım da var).

        Amacım kavga çıkarmak değil, sadece NK’nın yönetici hezeyanına kapıldığı (ki özgür bir yazılım ve topluluk temelli olması gereken bir dağıtımda yöneticinin işi ne?) ve de Pardus’un tüm kontrolünün yine aynen devlet eline verildiği (ki ne olduğunu yakın zamanda Debian tahtalarda gayet iyi gördük) bir Pardus projesine malesef destek vermek istemiyorum.

  3. Ferit Mayatürk dedi ki:

    Özgürlük İçin forumuna girdiğim yorumumu buraya da girmek istiyorum. Topluluk Temsilcimizden de bu kavgayı bitirecek girişimlerde bulunmasını bekliyorum. Bu kavga cidden artık zarar verici olmaya başladı:

    “Ben bu günlerde en çok, artık iyice tatsızlaşan, gereksiz, anlamsız kavgadan, çatışmadan RAHATSIZIM. Bu kavgada da kimsenin galip geleceği yok sonuçta. Ama kaybeden belli: PARDUS ve kullanıcıları, sevenleri, gönül verenleri… Yani kavga edenler de kendi ideallerine, amaçlarına, ortaya çıkardıkları esere artık zarar verme noktasındalar.

    Artık geçmişe bir sünger çekmenin vakti geldi. Yani PARDUS için en kaygılı günler, ama hala eski meseleler üzerinden çekişmeler, yazışmalar, bir birine laf sokmalar. PARDUS’un ayakta kalması için herkese ihtiyaç yok mu? Bir kişiyi dahi küstürme lüksümüz var mı? Bu kavgayı yapanların birleşecek bir ortak paydası yok mu? Hepsinin cevabı belli aslında. Yani deb.cilerle bile kavganın gereği yokken aynı dağıtım için kaygılanan insanların birbirine düşmesi çok garip ve hatta çok saçma.

    Bu noktada bu kavganın başrol oyuncularına ve arkadaşlarına ÇOK BÜYÜK BİR GÖREV DÜŞÜYOR.

    Egonuzu bir kenara bırakın (en azından PARDUS konusunda) ve bir araya gelin. Artık herkes camianın bir parçası! Topluluk dağıtımının karar alma mekanizmalarını oluşturun ve gelmiş geçmiş tüm geliştiricilere DESTEK VERMELERİ için çağrı yapın.

    Topluluk şu an olduğundan daha güçlü bir şekilde bir araya gelip irade gösterdikten sonra TÜBİTAK’ın mevcut yönetimi de bu duruş karşısında eminim bu günlerde yaptıkları yalpalamaları gözden geçirecektir. Destek alabileceği güçlü bir Topluluk varken, ne kadar Topluluk Desteği bulacağı şüpheli dağıtımlara geçmekte tereddüt edecektir (ya da etmeyip magma içinde deb.elenecektir.). Bu şekilde birleşmiş bir PARDUS TOPLULUĞU Türkiye’de geliştirilecek tüm Özgür Yazılımlar için de iyi bir ortam haline gelecektir.

    Hatta en kısa zamanda PARDUS için kaygılanan herkesin katılacağı bir PARDUS Topluluk Çalıştayı düzenlensin ve orada sadece gelecek konuşulsun.

    Çok mu imkansız söylediklerim?”

    • yasin Aydin dedi ki:

      Ulakbim ve Tübitak’tan medet umanlarla ben (biraz politik olacak ama) mevcut ikditardan medet umanları aynı kefeye koyuyor ve çok iyi niyetli ve kör olarak görüyorum.
      Benim için Pardus şu an için malesef bitti; özellikle Debian olayları, Anka’nın ve NK’nın bir çok yerli ve yabancı geliştiriciyi ve destekçiyi küstürmesinden sonra. Geçen haftaki toplantı notlarını D. Fişek, N.Yücel vb nin bloglarından okuyabilirsiniz.

      Ama Pardus’a aşkla bağlanılmayı onaylamasam bile anlayabiliyorum; sonuçta büyük bir camia özgür yazılım, linux vb ile Pardus sayesinde tanıştı, dolayısıyla ilk göz ağrıları.

      Ama Türkiye’de sadece Pardus yok. Bir sürü özgür yazılım dağıtım, proje, yapılmayı bekleyen katkı ve iş var. Daha çok işimiz var.

  4. enki dedi ki:

    Aslında bu tartışma lüzümsuz ama dayanamadım küsen geliştirici kim ? Yada kimler.
    http://svn.pardus-linux.org/pardus/playground/?q=pardus/playground arasıra buraya bakarsanız iyi olur. Pardus u seviyorsanız mutlu sevmiyorsanız buruk kalırsınız.

  5. enki dedi ki:

    4 dü yabanci diğerleri yerli pardus anka ekibi. Onlar çalışıyorlar.

  6. Utku BERBEROĞLU dedi ki:

    Bağımsızlığımıza, Türkçemize gerçekten düşkün müyüz? Bunun belli olacağı zaman gelmiştir. Pardus şöyle olsun, böyle olsun diyenler somut yardıma gelince ne yapacaklar bir görelim bakalım.

    Pardus Anka, herkese açık iş takip sistemi vb. araçları da kullanmaya başlarsa gelecek desteğin büyüyeceğini düşünüyorum.

    Pardus için çalışanlara, gönüllülere çok teşekkür ediyorum.

  7. Bu noktada bu kavganın başrol oyuncularına ve arkadaşlarına ÇOK BÜYÜK BİR GÖREV DÜŞÜYOR.

Bir Cevap Yazın

